Pengurusan
pampasan merupakan fungsi pengurusan sumber manusia yang berurusan dengan
setiap ganjaran yang diterima oleh pekerja sebagai balasan terhadap sumbangan
mereka sama ada dalam bentuk fizikal ataupun intelektual terhadap organisasi.
Pengurus boleh menyediakan pampasan yang berbentuk kewangan atau bukan kewangan
bergantung pada keperluan pekerja. Antara faktor penentu pampasan yang perlu
diambil kira ialah tanggungjawab terhadap tugas yang diberikan, kemahiran yang
dimiliki oleh pekerja,usaha fizikal dan mental yang diperlukan dan persekitaran
di mana pekerja bertugas.(
Ab Aziz Yusof (2006), Pengurusan Sumber Manusia-Konsep,Isu dan
Pelaksanaan, Pearson,Prentice Hall.)
Menurut Dr. Zafir Mohd Makhbul dan
Fazilah Mohamad Hasun pula, pampasan dan faedah boleh dinyatakan sebagai upah
dan gaji ataupun cuti tahunan serta kemudahan yang disediakan oleh organisasi
dan juga bidang pekerjaan itu sendiri. Mereka juga berpendapat bahawa semua
bentuk pembayaran atau ganjaran yang diterima oleh setiap pekerja daripada
majikan sebagai balasan kepada perkhidmatan yang telah diberikan.( Zafir
Mohamed Makhbul & Fazilah Mohamad Hasun. (2007). Understanding Ergonomics:
A Practical Approach for Improving Workplace. Journal Of Occupational Safety
And Health,)
KEPENTINGAN PAMPASAN
Pengurusan
pampasan
adalah merupakan aspek yang amat penting kepada pekerja, pengurus dan
organisasi. Ia kerana pekerja bekerja berdasarkan pelbagai alasan, mereka
bekerja untuk memuaskan pelbagai keperluan, dan kepuasan kewangan merupakan
satu daripadanya. Kepuasan kewangan merupakan satu pembolehubah yang penting
dalam meningkatkan kepuasan dan produktiviti yang akan mempengaruhi
kelangsungan organisasi. Oleh itu, kepentingan pampasan dilihat kepada dua
perspektif iaitu perspektif pekerja dan perspektif organisasi.
Perspektif pekerja.
Bagi
pekerja,pampasan merupakan satu elemen yang penting dalam meningkatkan prestasi
kerja. Ketidakadilan dalam pemberian pampasan akan mengakibatkan pekerja kurang
berminat untuk bekerja dan akan menjejaskan tahap dan mutu kerja yang
dilakukan. Selain itu, pampasan merupakan satu unsur yang penting bagi pekerja
untuk terus setia dengan organisasi. Jika pekerja merasakan ganjaran yang
diterima adalah memuaskan dan setimpal dengan apa yang telah diberikan tidak
ada sebab untuk mereka berpindah ke organisasi lain.
Perspektif organisasi.
Sebaliknya
pampasan juga merupakan elemen penting organisasi dalam usaha untuk menarik
minat pekerja baru berkhidmat dengannya. Pampasan dan ganjaran yang menarik
akan menyebabkan organisasi mempunyai kelebihan persaingan. Bakal pekerja yang
berpotensi dan berkelayakan akan menunjukkan minat untuk berkhidmat dengan
organisasi yang memberikan ganjaran yang kompetitif. Ia turut boleh
meningkatkan kualiti kerja pekerja sedia ada dalam organisasi. Pampasan akan
berperanan sebagai alat untuk meningkat dorongan pekerja mencapai tahap mutu
kerja yang terbaik
Sumber :
1. Ab
Aziz Yusof (2006), Pengurusan Sumber Manusia-Konsep,Isu dan Pelaksanaan, Pearson,Prentice Hall.
2. Zafir
Mohamed Makhbul & Fazilah Mohamad Hasun. (2007). Understanding Ergonomics:
A Practical Approach for Improving Workplace. Journal Of Occupational Safety
And Health, 4(1): 19-28. ISSN: 1675-5456.
No comments:
Post a Comment