Sistem maklumat sumber manusia merupakan
pakej pengkomputeran yang dibangunkan oleh sesebuah organisasi yang melibatkan
fungsi pengurusan sumber manusia. Sistem ini mempunyai potensi untuk
menghasilkan kerja-kerja secara lebih tepat serta menjimatkan masa dan kos jika
dibandingkan dengan penggunaan sistem tradisional, antaranya secara manual.
Kecekapan ini dapat dihasilkan tanpa melakukan sebarang kesalahan atau dengan
tahap kesalahan yang minimum. Kebanyakan laporan yang dihasilkan hanya
memerlukan beberapa minit sahaja untuk diperolehi.
Sistem
ini adalah satu prosedur yang sistematik
bagi mengumpulkan, menyimpan, menjaga, memperbaiki dan memperakui keperluan
data maklumat oleh organisasi tentang fungsi pengurusan sumber manusia seperti
pemilihan dan pengambilan pekerja, latihan, penilaian prestasi, pampasan dan
ganjaran, serta keselamatan dan kesihatan pekerja. Oleh itu, ia merupakan satu
rangkaian komponen kerja yang sistematik bagi mengumpulkan, memproses,
menyimpan, dan menyebarkan maklumat bagi tujuan koordinasi semasa membuat
keputusan, mengawal, menganalisis, dan penyebaran maklumat yang berkaitan
dengan fungsi pengurusan sumber manusia. (Ab
Aziz Yusof (2006)
Komponen
Sistem Maklumat Sumber Manusia
Terdapat tiga komponen utama dalam
sistem maklumat sumber manusia iaitu input, pengendalian data dan output
seperti yang dijelaskan dalam rajah di bawah:
Proses
Rekabentuk Sistem Maklumat Sumber Manusia
Ia terbahagi kepada 4 elemen yang
penting.
Penggunaan
IT Dalam Sumber Manusia
Mengikut Mondy dan Noe (1993) dalam
membincangkan peranan teknologi maklumat dalam PSM telah mengemukakan 11 jenis
teknologi dan peranannya di dalam beberapa fungsi PSM. Antaranya termasuklah: (Mondy dan Noe (1993)
Persidangan
Melalui Talian (Teleconferencing)
Ia adalah satu kaedah yang mengendalikan
dan melibatkan pelbagai bentuk perbincangan bersama pihak-pihak tertentu
melalui telefon atau videofon. Penggunaannya sangat meluas dan semakin perlu
bukan sahaja dalam urusan komunikasi bagi pihak PSM tetapi turut melibatkan
peningkatan di dalam produktiviti dan pengurangan kos.
Penghantaran
Suara
Merupakan bentuk penyampaian mesej yang
dipindahkan secara elektronik dan disimpan untuk penghantaran kepada penerima
apabila perlu. Melaluinya pengurus boleh menyalurkan maklumat yang sulit kepada
sesiapa yang berkenaan dan memastikan ia sampai kepada penerima yang sebenar.
Kebolehan ini memungkinkan pengurus sumber manusia berurusan di dalam isu-isu sensitif
seperti soal pemberhentian pekerja dan dapat mengelakkan penggunaan telefon
yang selalunya dapat dikesan oleh pihak lain.
Pengkalan
Data Pengurusan
Merupakan sub sistem maklumat yang
biasanya digunakan untuk urusan perakaunan, pengurusan pejabat, perkilangan, pemasaran,
dan PSM. Tujuan penggunaannya untuk memanfaatkan limpahan-limpahan data dan
mengagihkannya sahaja. Secara tidak langsung sub sistem ini berfungsi untuk
mengurangkan kos pengumpulan, penyimpanan dan penyebaran maklumat.
Sistem
Arkitektur Sistem Maklumat Sumber Manusia
Sistem ini terbahagi kepada 3 jenis
iaitu:
1. Sistem Stanalone
- Model yang
paling asas, dimana setiap unit operasi berjalan
dengan sendiri.
Perniagaan boleh menghantar maklumat
terkini melalui faks,
telefon, dan mel.
- Model Sistem Standalone menjadikan
sukar untuk analisis data dilakukan.
- Model ini adalah perkara biasa dalam pelbagai organisasi
yang besar seperti
multinasional, terutamanya mereka yang
telah berkembang melalui pengambilalihan.
2. Model Data Warehouse
- Semua unit operasi menggunakan sistem perisian yang sama.
- Semua unit menjalankan versi perisian yang sama, memaksimumkan sumber,menjimatkan kos melalui persamaan, permohonan perkongsian, dan kelebihan perusahaan dalam berurusan dengan penjual.
- Sistem jenis ini sepenuhnya tertumpu pada data mart walau bagaimanapun, berbanding dengan model Sistem Standalone, data dikumpulkan dari semua unit yang beroperasi secara online dan dalam format seragam. Apabila data dimasukkan, semua cawangan lain dapat menggunakan dan melihat data tersebut. Semua pengguna telah diberi latihan dan mereka faham bagaimana data dimasukkan dan apa data yang diperlukan. Namun begitu, kelemahannya ialah tidak semua cawangan menggunakan pengkalan data yang sama. Kita biasanya melihat ini jenis seni bina dalam model HRIS Antarabangsa.
- Semua unit menjalankan versi perisian yang sama, memaksimumkan sumber,menjimatkan kos melalui persamaan, permohonan perkongsian, dan kelebihan perusahaan dalam berurusan dengan penjual.
- Sistem jenis ini sepenuhnya tertumpu pada data mart walau bagaimanapun, berbanding dengan model Sistem Standalone, data dikumpulkan dari semua unit yang beroperasi secara online dan dalam format seragam. Apabila data dimasukkan, semua cawangan lain dapat menggunakan dan melihat data tersebut. Semua pengguna telah diberi latihan dan mereka faham bagaimana data dimasukkan dan apa data yang diperlukan. Namun begitu, kelemahannya ialah tidak semua cawangan menggunakan pengkalan data yang sama. Kita biasanya melihat ini jenis seni bina dalam model HRIS Antarabangsa.
3. Model Sistem Single Integrated
- Tidak ada keperluan untuk laporan pangkalan data yang
berasingan, walaupun sesetengah organisasi memilih untuk
transaksi berasingan daripada laporan analitikal.
- sistem single HRIS juga menggunakan skrin yang sama di seluruh dunia, dengan perubahan yang sesuai dengan bahasa yang berbeza mengikut negara-negara yang berbeza.
- Model HRIS global dan transnational adalah yang biasanya mempunyai sistem ini
- sistem single HRIS juga menggunakan skrin yang sama di seluruh dunia, dengan perubahan yang sesuai dengan bahasa yang berbeza mengikut negara-negara yang berbeza.
- Model HRIS global dan transnational adalah yang biasanya mempunyai sistem ini
(Dr Nur Naha Ab Mansor
(2012)
Sumber:
1. Ab
Aziz Yusof (2006), Pengurusan Sumber Manusia-Konsep,Isu dan Pelaksanaan, Pearson,Prentice Hall.
2. Mondy dan Noe (1993),
Human Resource Management;United States of America:A Division of
Simon & Schuster Inc
3. Dr Nur Naha Ab Mansor (2012), Nota Pensyarah Sistem Maklumat
Sumber Manusia
No comments:
Post a Comment