Sunday, 9 December 2012

SISTEM PENGURUSAN PRESTASI SUMBER MANUSIA


Penilaian prestasi merupakan proses penilaian sistematik yang dilakukan secara berkala terhadap pencapaian pekerja yang dibandingkan dengan sasaran yang telah ditetapkan. Hasil penilaian yang dilakukan akan membolehkan pengurus mengenalpasti potensi yang ada pada pekerja bagi membolehkan mereka menyusun program kemajuan dan pembangunan. (Ab Aziz Yusof (2006)
            Pada pandangan saya, bagi memastikan tujuan ini tercapai, sesebuah organisasi perlu memastikan ia dilaksanakan secara objektif, sistematik dan yang paling penting adil kerana ia mempunyai kaitan yang rapat dengan  pengurusan sumber manusia yang lain seperti menentukan pergerakan gaji, kesesuaian kenaikan pangkat, dan pemangkuan, penetapan sama ada pinjaman atau pertukaran sementara, kelayakan dan kesesuaian menganugerahkan khidmat cemerlang, merancang keperluan latihan, kesesuaian bidang kerjaya, serta memberi bimbingan dan kaunseling kepada pekerja. Selain itu, ia juga merupakan proses melihat kembali aktiviti produktif bagi menilai sumbangan individu yang telah dilakukan dalam usaha untuk mencapai objektif organisasi.
Perkara-Perkara Yang Perlu Dinilai.
a)         Hasil kerja individu – Penilaian prestasi jenis ini adalah berteraskan kualiti atau kuantiti barangan yang dihasilkan
b)         Gelagat – Ia adalah berdasarkan gaya kepemimpinan, stail bertindak, etika bekerja, semangat kerja berpasukan, dan penampilan diri.
c)         Sikap – Sikap ini merujuk kepada sifat peribadi yang dipunyai oleh pekerja seperti berdikari, bersungguh-sungguh, peramah dan fleksibel.
d)         Berkeyakinan – Berkeyakinan bermakna pekerja itu mestilah mempunyai keupayaan untuk bekerja dengan pengawasan yang paling minimum. Pekerja jenis ini juga biasanya adalah pekerja yang berani mencuba sesuatu yang baru.
e)         Kebolehpercayaan – Kebolehpercayaan membantu pekerja menyiapkan kerja yang diamanahkan mengikut masa dan spesifikasi yang telah ditetapkan.
f)         Kerjasama – Dalam penilaian prestasi aspek kerjasama memang dititikberatkan. Ia memberi sumbangan dalam bentuk buah fikiran, bertolak ansur, dan bergiat aktif dalam perhubungan bermasyarakat.
g)         Pengetahuan kerja – Ia adalah aspek yang berkaitan dengan tingkat pengetahuan yang dimiliki. Ia juga menilai kebolehan, menganalisis data dan mengenalpasti keutamaan.
Kesilapan Dalam Melakukan Penilaian
            Masalah yang wujud daripada pendekatan yang subjektif ialah berlakunya masalah berat sebelah (bias).Berat sebelah atau kelakuan yang tidak adil ini menyebabkan penilaian prestasi yang tidak tepat. Walaupun latihan boleh membantu untuk mengurangkan keadaan berat sebelah atau sebarang ketidakadilan berlaku  tetapi keadaan ini masih wujud jika penilai tidak dapat mengawal emosi atau perasaan individu semasa  membuat penilaian prestasi. Antara beberapa kesalahan yang biasanya terjadi semasa penilaian prestasi ialah:- (Mohamad Salmi Mohd Sohod & Siti Nadzrah Sheikh Omar (1995)
a)         Kesan Halo
            Kesan ini berlaku apabila pendapat ciri-ciri peribadi penilai telah mempengaruhi pencapaian penilaian prestasi. Masalah ini akan menjadi lebih serius apabila penilai mengambil kira ciri-ciri atau sifat-sifat yang ada pada diri pekerja yang tiada kaitan dengan kerja yang dilakukan.
b)         Stereotaip
            Stereotaip adalah merupakan kesilapan yang sering wujud dalam mana-mana kaedah penilaian. Hal ini berlaku apabila penilai mengkategorikan atau mengelaskan pekerja mengikut kriteria peribadi seperti umur, seks, bangsa, dan kecacatan atau kriteria yang berkaitan dengan organisasi seperti kekananan, keahlian pekerja dalam organisasi, kedudukan atau hubungannya dengan pihak atasan. Sama seperti kesan halo, masalah stereotaip boleh diatasi dengan memberi latihan yang tertentu. Selain itu, organisasi juga perlu mengelakkan daripada meletakkan skala yang tiada kaitan dengan piawaian prestasi.
c)         Atribusi
            Atribusi bermaksud penilai meletakkan penyebab kepada berlakunya sesuatu gelagat. Apabila penyelia mengaitkan prestasi cemerlang pekerja dengan penyebab yang bersifat luaran seperti nasib, memegang jawatan yang mudah atau mendapat bantuan daripada rakan-rakan yang lain, maka penilaian prestasi yang diberi agak rendah. Sebaliknya jika penilai mengaitkan prestasi cemerlang pekerja dengan penyebab yang bersifat dalaman seperti usaha dan keupayaan, maka pekerja akan mendapat penilaian yang tinggi.
d)         Kesan Kebelakangan
            Apabila terlibat penggunaan pendekatan yang subjektif, penilaian prestasi akan dipengaruhi dengan kuat oleh perbuatan kebelakangan pekerja berkenaan. Perbuatan kebelakangan seseorang pekerja itu sama ada baik atau tidak akan diingati oleh penilai berbanding perbuatan yang sebelumnya.
e)         Ralat Murah Hati atau Ketegasan
            Hasil penilaian prestasi yang berkecenderungan tinggi akibat daripada ralat murah hati berlaku apabila penilai ingin menjadikan proses penilaian prestasi ini dengan senang atau tanpa menimbulkan sebarang masalah. Maka penilai tersebut akan memberi penilaian yang tinggi dari sepatutnya kepada semua pekerja. Manakala penilai yang terlalu tegas adalah yang sebaliknya.
 f)         Kecenderungan Memusat
            Keadaan ini berlaku apabila penyelia yang mempunyai jangkauan kawalan yang luas dan tidak mempunyai kesempatan untuk memerhatikan setiap gelagat pekerjanya, amat cenderung untuk memberikan penilaian yang sederhana bagi kesemua dimensi. Langkah ini adalah merupakan strategi yang selamat kerana tidak ada pekerja yang mendapat penilaian yang terlalu tinggi atau rendah. Sesetengah kaedah penilaian akan memaksa penilai memberikan penilaian yang sederhana bagi semua pekerja seperti format taburan terpaksa. Selain latihan, perkara ini boleh diatasi dengan membangunkan sistem penilaian dengan berdasarkan analisis kerja.
Sumber:
1.Ab Aziz Yusof (2006), Pengurusan Sumber Manusia-Konsep,Isu dan Pelaksanaan,  Pearson,Prentice Hall.
2.Mohamad Salmi Mohd Sohod & Siti Nadzrah Sheikh Omar (1995), Pengurusan Sumber Manusia, Kuala Lumpur, Dewan Bahasa & Pustaka

No comments:

Post a Comment